Oscar Wilde zei al: ‘Art begins where imitation ends’. In Japan hebben ze goed naar de Britse dandy geluisterd. Het is me niet bekend of het met Zen of een andere filosofie te maken heeft. De strategie van Japan is vaak dezelfde. Uitheemse producten worden eerst minutieus bestudeerd. Daarna nagemaakt en tegen een lage prijs weggezet. Vervolgens gaan ze terug naar de tekentafel. Na het nodige schaven en tweeken ontstaat uiteindelijk een premium product. Met een navenant hogere prijs. Autofabrikant Toyota is er groot mee geworden. De grootste van de wereld zelfs. Seiko en Sony zijn andere voorbeelden. Maar ook bij het fokken van dieren en het kweken van groenten en fruit perfectioneert Japan bestaande producten tot in extremis.

Japanse Varkens

Bierdrinkende koeien (wagyu) en zelfs meloenen (yubari king) van duizenden euro passeerden al eerder de revue op deze pagina. De meest populaire vleessoort in Japan is verrassend genoeg varken. Het vindt meer afzet dan rund en kip gecombineerd. Die traditie stamt nog uit de tijd dat Japan een arm en agrarisch land was. Samurai noemden varkens wandelende groente. Volgens de overleving dankten zij hun legendarische kracht en stamina aan hun dieet met een ruim aandeel voor varkensvlees.

kurobuta
By T.Tseng – https://www.flickr.com/photos/68147320@N02/46977914734/,
http://CC BY 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=79242187

Kurobuta

Uiteraard perfectioneerde Japan ook het fokken van varkens. De meest geprezen soort is zonder twijfel kurobuta. Het zwarte varken uit Kagoshima is echter ook niet van oorsprong Japans, niet inheems. Het is een rechtstreekse afstammelingen van het oud-engelse black Berkshire ras. In Japan wijten ze hun voorliefde aan het vetgehalte. Het resulteert in sappiger vlees bij het grillen en smakelijkere bouillon. De populariteit van het het varken steeg in de 20ste eeuw bovendien verder door de introductie van de gefrituurde schnitzel. Ook weer een leengerecht of yōshoku uit het westen. Dat men met het Japanse panko paneer verbeterde. Onder de naam Tonkatsu is het in korte tijd extreem populair geworden. Kurobuta belandde daardoor op elke menukaart en in elke bento box.